Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Adios Guatemala

Lief vakantiedagboek!

Jeuh! We zijn weer in een nieuw land, applaus! Jullie moeten weten dat alle backpackers om ons heen ongeveer 5x zoveel snelheid maken als ons tijdens het reizen. De meesten werken zo'n beetje heel Zuid- en Midden-Amerika af in een maand of 3, en wij zijn nu aanbeland bij land nummero 5: Honduras........ (en dat na bijna 5 maand).

We hebben het gigantisch leuk gehad op de school in San Gaspar, maar zijn nu ook weer erg blij om lekker verder te reizen. Tijdens het laatste weekend in San Gaspar hebben we ons vermaakt met een dikke vette gehuurde 4x4 pick-up. Samen met de 2 andere vrijwilligers van school (Rocco en Lydian) een beetje de binnenlanden van Guatemala verkend. Wat wij niet wisten: met een pick-up ben je ook automatisch een soort van taxi! Iedereen langs de kant van de weg, vindt dat ie het recht heeft om een stukkie mee te rijden in de bak. We besloten er gewoon maar aan mee te doen, voor dat we het wisten hadden we een pick-up vol Guatemalteken! Erg grappig......

Helaas is een gehuurde 4x4 bij benadering 126 keer zo duur als het openbaar vervoer, dus inleveren dat ding en snel weer in onze vertrouwde minibusjes. Tegenwoordig geen volgepropte toeristen-busjes meer, we zijn overgestapt op het openbaar vervoer. Op naar Semuc Champey: een spectaculaire, aquablauwe ‘waterpartij' wat het hoogtepunt is van menig Guatemala-ganger. Hopelijk kunnen jullie je iets voorstellen bij een ‘waterpartij', wat eigenlijk een gek woord is maar stiekem toch de lading dekt. Alleen was deze ‘waterpartij' nogal poepbruin in plaats van aquablauw, geheel en al te wijten aan het regenseizoen. Desalnietemin vonden wij het mooi!

Na een paar superleuke dagen in Cobán (met dank aan de familie Acuna en hun orchideën boerderij) richting de grens met Honduras. Het werd een memorabele reis: 2 ½ dag, 7 bussen, 1 kapotte brug bij de grens, 2 boottochten, 1 tropische storm en 600 km. later zitten we inmiddels al bijna weer een week op Utila Island!

We logeren hier op het eiland bij mr. Ruby (van Ruby's Inn Hostel) en zijn kat Baby van 21 jaar, en we proberen of er nog iets is blijven hangen van de duikcursus die we vorig jaar hebben gehad.

Oja, en nu ben ik nog 13 belevenissen vergeten van de afgelopen weken, maar anders wordt het zo'n lang stuk tekst. Gelukkig hebben we de foto's nog.....................

De groeten uit de Carribean (30 graden!)