Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Gratis portie wildlife

Na het turtle-festijn pakken we de bus naar Costa Rica. Zo, wat een verandering! Ze hebben hier gewoon prullenbakken langs de straat, nette stoepen, comfortabele bussen en dito buschauffeurs, koekepannen mét anti-aanbak-laag (heb ik 4 maand niet gezien!), heerlijk warme douches en bijna iedereen spreekt Engels...... Echt een wereld van verschil met de landen die achter ons liggen. Ook in budget trouwens, alles wordt in één klap 2x zo duur.

Een grensovergang zorgt doorgaans voor spektakel, vaak sta je met de douaniers te onderhandelen hoeveel dollar ze willen hebben voor het stempeltje in je paspoort (en de helft verdwijnt rechtstreeks in hun eigen borstzakje). Costa Rica kent geen entrance-fee, maar de douaniers staan daarentegen wel bekend om hun strengheid t.a.v. de papierwinkel. Dit om het grote aantal Nicaraguaanse immigranten tegen te gaan. Naast je geldige paspoort moet je dus een bewijs laten zien dat je het land weer verlaat, bijvoorbeeld een bus- of vliegticket naar Panama. Tsja, hebben we niet! Nu ben ik aardig bedreven in het namaken van officiele documenten, toch was het zweten in het immigratie-hokje met onze nepper-de-nep vliegtickets van Costa Rica naar Colombia. Valsheid in geschrifte, maar há, het meisje trapte er gewoon in en stempelde er vrolijk op los. Hebbes!

Costa Rica zit vol met wildlife en prachtige natuur, en we bussen rechtstreeks richting La Fortuna. Als we bij een lokale touragency wat informatie opvragen over verschillende activiteiten vraagt het moppie ineens:

'What are you guys doing tomorrow?'

Of we zin hebben in een gratis tour naar natuurreservaat Caño Negro want ze zoeken nog mensen. Ze gaan foto- en filmopnames maken voor hun foldertjes en website. Euh leuk, maar moet ik dan niet nog even naar de kapper? Als je weet dat een gemiddelde dagtourtje in Costa Rica vlotjes 60 dollar p.p. kost, snap je dat we niet lang hoefde na te denken over dit aanbod.

Groene leguanen, drie-vingeringe luiaard, de jesus-christus hagedis (kan over water lopen), een kaaiman, grappige vleermuisjes, drie soorten apen, 2 soorten ijsvogels, een snake-fish, een enorme hoeveelheid reigers en weet-ik-veel-wat-ik-nu-nog-vergeet later kunnen we gerust zeggen dat de tour echt waar voor ons geld bood! En de bus was heerlijk ge-airco-od, de gids superenthousiast met veel kennis van zaken, en een lunch als deze hadden we nog niet eerder meegemaakt. En we komen nog in de folder ook, hihi! Wereldberoemd in Costa Rica..........

De volgende dag boeken we een jeep-boot-paard-jeep tocht naar onze volgende bestemming. De natuur is hier nogal ongerept en je hebt wat verschillende vervoersmiddelen nodig om je te verplaatsen. Na twee uurtje paardrijden (de eerste in mijn leven) is de lijst met beroepen die ik later als ik groot ben NIET wil worden weer met eentje uitgebreid: paardrij-instructeur..... Tjonge jonge, mijn paard was echt hardstikke lief en prachtig mooi, maar dat zit-sta-zit-sta heb ik gewoon niet onder controle. Ook Karin moest van voor tot achter ingebalsemd worden met hete zalf gisterenavond, en ik heb een zooitje blauwe plekken op mijn lichaam waar je misselijk van wordt. Nee, doe mij maar 28 pk. van een 2CV-tje in plaats van deze ene pk van gisterochtend. Maar het was wel weer prachtig!

Spreek jullie lator,

Adios van Arjen en Karin

J.W en Broer Peter.

Jawel een bericht van ons twee.
Eindelijk in de beschaafde wereld, en dan moet je naar een eier poepende schildpad zitten kijken. Nou boswachtertjes geeft niks je kunt niet alles hebben. Wij lopen gewoon in het oude en vertrouwde engbertsdijkvenen te spotten en wat denk je de klapekster is vant jaar gewoon weer terug gekomen leuk he. Geniet lekker verder, want dat doen wij ook. Ajuus en de greetings
De Boppers

Marco en Marlies

Wederom fantastisch om te lezen!!! Wat een ervaringen voor jullie zeg! Groetjes uit Vught. ps hier geen wildlife maar wel een "pyromaan" die in korte tijd al negen auto in de fik gestoken heeft: Ook elke avond gespannen in slaap vallen en tussendoor wakker worden.... ;-)
Oh ja en die kleine Voets in mij... groeit erg goed; genieten hoor ook voor ons!!!

René

Kinders,
Wat geweldig weer om jullie reisverhaal te volgen. Fantastisch wat jullie meemaken, ervaren, beleven, zien, horen, ruiken en ondervinden.
Geniet van al het moois dat je tegenkomt, sla het op in je geheugen en houd het vast voor later wanneer jullie weer in dit kikkerlandje (lijkt op schilpaddenlandje maar dan anders) terug zijn.
En blijf vooral jezelf maar ook vooral samen.

Adios, ciau e bon dias

Antoni

Hello reizigers,
erg leuk dat jullie er de tijd voor nemen om zo veel mogelijk te zien..ik kreeg een mailtje van je of Joost Teusink er nog zat. En wat denk je??? komt ie vandaag net bij de burton binnenlopen.. hij is tegenwoordig weer in Nederland dus helaas.
Vandaag ook nog weer veel burtonrijders bij de burton gehad, het was onderstelafsteldag. wel grappig dat veel mensen nog steeds vragen waar julie zitten en hoe het jullie vergaat. Nou veel plezier en groeten uit Dieren.

truus

Ha, die Arjen en Karin,
Het wordt echt doldwaas, die verhalen, ik zelf had ze niet kunnen bedenken, maar het kleurt onze dag, zón fantastisch verhaal. Wij hebben ook avonturen maar dan in ons hoofd, als we alle oude foto's van oma bekijken, weet je nog van dat keer dat we samen in Oostenrijk waren met oma boven op de bergen in de alpen; dat was ook mooi en ze staat ook nog op de foto dat ze een Kiekeboe aan het lezen is!!!!!
Kus van mij voor beiden en een voorspoedige reis verder, en graag voor geldige reispapieren zorgen!!!!!!!

Armèl en Lotte (Uit Mexico en Guatemala)

Hey Arjen en Karin,

Wij volgen jullie verhalen nog steeds. Ontzettend leuk om allemaal te lezen. Wij zijn inmiddels alweer een poosje in het grijze, regenachtige Nederland. En we vinden het... Verschrikkelijk! Haha, bizar hoe snel je aan je leventje hier weer gewend raakt, maarja...

In april 2011 ga ik (Lotte)op stage, waarschijnlijk naar Azië. Dus ik heb alweer iets om naar uit te kijken! Joepie!

Heel veel liefs en plezier met al jullie nieuwe avonturen

Ps. wij sliepen in Granada ook in het Hostel Colcibolca! Heel grappig! ;)

Nienke

Hey Karin en Arjen!
Had je toch maar wat paardrijlessen genomen in Vlak Nederland dan had je nu misschien iets minder last gehad? Hoe is Arjen dit vergaan dan? of mocht hij ezel wandelen (erg hot in Nederland) Leuk leuk leuk om jullie verhalen te lezen!! En binnenkort krijgen jullie nog wat lekker hollands gezelschap!!! Take care