Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Colombia, het land van......

......drugs,ontvoeringen, Pablo Escobar, FARC enguerrilla?Nou gelukkig valt dat dus allemaal welmee! Wees nietmaar niet bang, denk gewoon aan Shakira voor de meisjes en Carlos Valderrama voor de jongetjes!

Daar zijn we dan weer. Een berichtje van ons van uit inmiddels weer zonnig Colombia.Een paar weken geleden hier aangekomen. Met de vragen van thuis: moet dat nou Colombia, en is het daar wel veilig, waar gaan jullie dan heen, en die drugs daar dan? Ouders hebben we inmiddels gerust gesteld, het is hier geweldig!!

Wat een mooi land zeg. Dit hadden ook wij niet gedacht. We hebben onderweg veel goeds over Colombia gehoord en daarom besloten hier de tijd voor te nemen en te bereizen. We verwachten een armoedig land, veel criminaliteit, misschien eenbeetje zoals Guatamala....Maar het is een prachtig land met veel verschillende landschappen en goed georganiseerd. Ze hebben hier eengeweldig bussysteem waar menig land een voorbeeld aan kan nemen. Overal op straat zie je politie en militairen die de boel veilig houden. Beetje intimiderend dat wel, maar we voelen ons prima en veilig hier.Het komt in zijn geheelniet overeen met de negative verhalen die je hoort in het nieuws en van vroeger. Hier waren wij aangenaam door verrast. Natuurlijk zijn er hele gebieden waar je nog steeds niet moet komen, en nachtelijke busritten die je beter niet kan nemen. En we horen hier ook wel verhalen van andere reizigers. Maar wij mijden natuurlijk die gebieden en bussen en zitten lekker tussen de rest van de touristen en voelen ons prima.

We hebben wat gelezen over de geschiedenis van dit land, en hoe hard ze nu aan veiligheid en de opbouw werken. Voor ons is het niet voor te stellen dat het hier zoonveilig is geweest. Wehebben met een local gesproken die vertelde hoe het een jaar of 8 gelden in het land was maar dat is niet voor te stellen.FARC en guerrilla overal en mensen die leven in angst. Hij had zelf 2 ooms die ontvoert waren en heeft genoeg mee gemaakt binnen zijn familie om nu nog steedsop zijn hoede te zijn. Zijn familie was in bezit van grote boederijen, voor de guerrilla gewilde stukken land met veel eigendommen. Maar goe,d het land is met de komst van de nieuwe regering van8 jaar geleden druk bezig om de guerrilla terug te dringen en veiligheid aan de mensen te bieden. Ook dit heeft weer zijn nadelen, want al het geld gaat nu naar de veiligheid en niet naar bijvoorbeeld onderwijs. Zeker een interessant land.

Maarrrrrr hoe gaat het met ons en waar zitten we en wat doen we.....? Nou, we zitten op het moment in San Gil, en we doen ff helemaal niks! We waren allebeimoe en voldaan van alles wat we zien en doen. We hebbenons gevestigd inSam´sVIP Hostelmet zwembad en hebben een paar dagen lekker genikst.Heerlijk! Geweldig huiselijk hostel met de markt om de hoek. We koken elke dag heerlijk ons eigen veganesisch potje, en gisteravond zelf een appeltaart gebakken!Mjammie, die was heerlijk. We zijn er nog een dagje op uit geweest.daytrip naar een ander klein dorpje eneen wandeling door een vallei van dorpje naar dorpje.En we zijn veel bezig met de reis verder teplannen. We gaan nog helemaal naar het noordelijkste puntje van Colombia. Moeilijk te breiken met weinig touristen, maar met een stuk gewelig natuur eneen soort woestijnachtig landschap. Leek ons wel de moeite waard! Daar bovenin gaan we de grens oversteken met Venezuela. We hebben een vlucht geboekt vanaf Punto Fijo Venezuela naar Willemstad in Curacao! Vier dagen blijven we hier om ons heerlijk te laten verwennen en misschien een duikje te maken. Daarna vliegen we met een mini-vliegtuigjenaar Paramaribo in Suriname. Dezelde dag vliegen ook Peter en Marieke in vanaf Amsterdam voor een geweldig leuke vakantie van 3 weken!! Joepie-de-poepie, hier hebben wij heeeeeel veel zin aan! We vieren dus kerst in onze zwembroek met z'n vieren op het strand van Suriname. Gewelig!

Nou zoals u hoort best een planning! Dit is voor ons geheel nieuw, hihi, de laatste busreis die we maakten hier naar San Gilmoesten we op het busstation nog definitiefbeslissen waar we nou eingelijk heen gingen. Hihi!

Lieve mensen hier gaat alles super goed, we genieten nog steeds enorm maar beginnen thuis ook wel te missen. Bedankt voor de leuke reacties elke keer en de leuke mails met thuisfront-updates!

Liefs Arjen en Karin

Truus

Het is hier ( vriezend weer)zonnig !!!maar als ik jullie berichtje lees breekt de zon pas echt helemaal door. Fijn die positieve woorden, en die stralende foto,s!!!!!
Onze reisjes gaan niet verder dan Almelo en Hellendoorn en Tubbergen. O, ja en we waren ook nog in Groenlo voor een gezellige avond.
En vanmiddag gaan we in Zutphen kijken bij Sander, maar we zijn er helemaal content mee, en genieten met jullie mee, Supergroet en liefs, Truus

Sander

Hey boppers!

Fijn om weer wat te lezen, ik word hoe langer hoe meer jaloers op jullie avonturen! Geniet er van!
De foto's zijn ook weer erg gaaf, bijna surrealistisch!
Groeten Sandert

Familo Papos

Heeeeeeerrrlijksssss weer die verhalen en skitternde fotoosss.... en geniet maart lekker met mekaar. Krijgen helemaal flashbacks, vooral nu jullie met Marie en Peter naar Paramaribo gaan (lees: lekkerste eten ooit aan de Waterkant gegeten... of kwam het doordat we daarvoor niet veel soeps hadden gegeten :-S... what ever... heerlijk)...
Keep it safe and keep on enjoying!!!

Liefs van ons!!!

Renate

Lieve popjes, oooooooo een zwembad achter thuis, is wat de meiden riepen toen ze je zagen Karin ! Prachtige kolibrie, (wijsheid van Willem) zo mooi van dichtbij, stuur hem op voor de volgende vogelbescherming kalender. Iris zei; ik wou dat ik ze even kon knuffelen. Nog even zei ik (ehm 5 mnd). Tjonge 13 uur in de bus, hoop dat jullie lekker kunnen slapen, gaat de tijd lekker snel. Geniet van alles, ook van jullie kerstvakantie met Peter en Marieke. Dikke kus van ons allemaal en we houden van jullie.

Ellen

He lieverdjes,
Wat een prachtwereld! Even een berichtje om je alvast ff te feliciteren Kaatje!!!Gefeliciflapstaart met je verjaardag drink er een op ons, we zitten ff weer in Rotterdam en vieren morgen hier mijn verjaardag. Update krijgen jullie wel via Peet en Marie maar ik denk nu alvast even want de 30e zien we waarschijnlijk geen computer. Geniet lekker verder met z'n twee. Heerlijk om jullie dat ook echt intens te zien doen. Hopelijk snel tot ziens en horens via skype.xx Ellen

Alie Aman

Karin en Arjen wat leuk allemaal.
We vinden het prachtig dat jullie het zo leuk hebben.Bllijf genieten en voor je het weet is het kerst marieke en peter hebben er ook veel zin in .gr. Bertus en Alie Aman

Ben van Doorn

Wat schrijven jullie toch mooie verhalen over wat je zien en beleven en gaan ondernemen per dag.En dan die schitterende groene natuur met palmbomen en heerlijke vruchten zo langs de weg.Wat een genot zal dat zijn om in zo'n zonnig land in je kortebroek te lopen. Geniet er nog een paar maanden van.

Remco

Jo Harrie en Karrie,
Check even goed waar je heen gaat, volgens mij moet je hier langs als je (over land) naar Punto Fijo gaat:
Ik bedoel, we leven met jullie mee hè. Dikke knuffels.

Thijs

Harrie en Karrie!!!

En Karrie, jij in het bijzonder nog gefeliciteerd met je verjaardag he! :)

Ik zit steeds met opengevallen mond jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Voor zover het kan geniet ik op die manier met jullie mee! Het zijn bijzonder vermakelijke en leuk geschreven verhaaltjes en ze inspireren mij ook om ooit (zo snel mogelijk!) zo'n reis te maken... We'll see!

Dikke pakkerd! Thijs

ps: een uitgebreidererere reactie in Arjen's mail!

masje Westerbeek

Jullie laatste verhaal en foto's bekeken......Worden steeds nog mooier lijkt het...het houdt niet op! Geweldige vooruitzichten....en heerlijk weer......ook dat nog! Genieten dus!!
Heerlijk koud hier!! 't is soms oneerlijk verdeeld lijkt het!! Nee hoor, is maar een flauw grapje. We gunnen het jullie heel erg! Heerlijke tijden nog toegewenst!groetjes, de buren van nr 3

Annelies (van de twee belgen)

Hallo!
Ik ben al even terug van Costa Rica en pffff de vakantie lijkt al zo ver weg,... dus geniet daar maar van elke dag!!! Inge is nu ook terug ik heb jullie reactie op onze blog gelezen in verband met het e-mail adres. Inge haar computer is stuk dus ze kan daar niet op antwoorden, ik zal het aan haar vragen en hopelijk kan ze jullie helpen!
Geniet maar van de zon want hier is het ijs koud!!!!!
nog veel plezier!
groetjes