Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Tripje naar het einde van de wereld

Leuke Sinterklaar gehad allemaal in Nederland? Wij niet, de Sint kennen ze hier niet in Zuid Amerika.... De Kerstman natuurlijk wel, en wat ons zeer verbaasd is dat die man ook hier gewoon zijn handschoenen, dikke winterkleren en wollen muts aantrekt! Doe is uit joh, je zit in de Carribean en het is hier over de dertig graden!

Warm is het hier wel maar regenen kan het ook gigantisch. Wij zijn er gelukkig een beetje omheen gefietst maar het het noodweer heeft de afgelopen dagen aan 35 man het leven gekost, en zo´n beetje 30 duizend Venezuelanen zijn dakloos. Afgelopen zaterdag kwamen we met de bus en taxi door het rampgebied, de mensen staan werkelijk tot aan de knieën in het water (binnens- én buitenshuis!) en we zagen diverse wagens in de kant van de berm liggen die letterlijk van de weg waren gespoeld......

We hebben Colombia inmiddels achter ons gelaten en zitten nu in Venezuela voor een paar dagen. Ook de laatste trip die we in Colombia hebben gemaakt was fántástisch. De Guijara Peninsula is de meest noordelijke regio van Zuid Amerika en zeer moeilijk bereikbaar. Normaal is het heel erg woestijn-achtig maar door de vele regen was het nu best groen...... en ook modderig!

Het twee-na-laatste dorp is Uribia en dat ligt nog redelijk in de bewoonde wereld. Best goed bereikbaar, gewoon per openbaar vervoer en asfaltwegen. Uribia ligt aan de grens met Venezuela, en aangezien een litertje benzine in Venezuela 5,5 eurocent kost (!) hebben de Uribianen van benzine-smokkelen een nationale sport gemaakt. We zien diverse geïmproviseerde benzinetankstations op de stoep, het staat er vol met groene jerrycans en de auto´s worden afgetankt met behulp van tuinslangen. Iedereen rijdt hier grote 6 en 8 cilinder Jeeps en 4x4´s. De lokale smokkelbende rijdt af en aan in speciaal voor het doel geprepareerde Renault 18´s. Het interieur eruit gehaald, hele strakke vering eronder geschroefd en gaan met die banaan. Kats leeg en hoog-op-de-wielen rijden ze richting Venezuelaanse grens, en dan gauw weer afgeladen vol met jerrycans terug naar Uribia. Prachtig om te zien! Na een uurtje krijgen we hoofdpijn van de benzinedampen.

Vanaf Uribia is het 95 km. onverhard (4 uurtjes sturen) door de dikke drek per 4x4 naar dorp nummero een-na-laatst op de wereld: Cabo de la Vela. Al wachtende op de 4x4 in Uribia komt er een soort van Borat look-a-like op ons aflopen. Borat, 28 jaar, fotograaf en Colombiaan, wil met zijn vriendinnetje Laura ook graag naar Cabo maar het schijnt dat ze de 4x4´s hier helemaal tot de nok toe volstouwen met mensen, rijst, benzine en levende kippen. Niet echt een comfortabel ritje dus. Julian (zo blijkt ie te heten) heeft daarom een heuse privé-4x4 geregeld. Of we interesse hebben om mee te rijden? Tuurlijk!

Cabo de la Vela is een dorpje met 1.500 Wayuu-indianen die allemaal in bamboe hutjes wonen.Met behulp van overheidsgeld zijn er toeristenverblijfjes gebouwd, ook van bamboe. Én met muizen...... yek! Tot voor kort hadden ze hier geen stromend water of elektra, dus je hoort ons niet klagen over de zes koude druppels water die ze hier een douche noemen en een aggregaat dat stroom geeft tussen zes en negen ´s avonds..... Wil je naar het einde van de wereld of niet?!

De omgeving maakt alles goed! We zitten aan het strand, en direct vanuit de zee heb je grote zandheuvels. Het landschap is woestijnachtig compleet met kaktussen en fata morgana´s. We maken twee wandelingen, het uitzicht en het gevoel is adembenemend. Check de pics!

Na drie dagen natuurschoon, verzingende hitte, muggen en slechte bedden zijn we eigenlijk klaar om terug te reizen naar de bewoonde wereld. Je kunt nog verder naar het allerste-laatste-ooitste dorp Punta Gallinas, das nog eens 1 uur in de 4x4 en 2 uur in de speedboot. Maar de trip is erg duur als je slechts vier personen hebt zoals wij. Ineens komen daar vanuit het niets twee Argentijnen, een Colombiaan en een meid uit Nieuw Zeeland aanlopen. Willen ook graag een dagje naar Punta Gallinas.... Kijk, nu wordt het aantrekkelijk. Beetje onderhandelen met de captain van de speedboot en de trip is geboekt! We gaan!

Punta Gallinas is de overtreffende trap van Cabo de la Vela. De natuur is adembenemd, er woont bijna geen mens en we scheuren lekker rond in de pick-up bak van onze gastheer. Ook hier slapen we weer bij een Wayuu-familie die wat gastenverblijfjes heeft georganiseerd, dit keer geen krakkemikkig bed maar een comfortabele hangmat. Het romantische beeld van het einde van de wereld wordt enigzins verstoord doordat de gastheer de gehele dag met zijn mobieltje in de weer is (heeft die gek bereik hiero?) en ´s avonds kan iemand zelfs met zijn laptop op internet. De ontwikkelingen gaan ook hier gewoon door! Het mag de pret niet drukken.

De volgende dag reizen we terug naar Uribia. Miker, onze chauffeur, denkt dat we nog niet genoeg avontuur hebben meegemaakt en rijdt nog even twee lekke banden en we komen op een haar na zonder benzine te staan. Wat een fantastische trip was dit! We zijn er moe van en de afgelopen dagen in Venezuela doen we niet veel. Beetje internetten en broodjes kaas eten (lekker!).

Én we hebben een nieuwe gadget op ons weblog ontdekt: we kunnen filmpjes uploaden! Hiep hoi, dat is leuk, had niemand ons dat kunnen uitleggen? Kijk maar eens snel, er staan er nu een stuk of zes op. Ook heeft Karin een Flickr pagina aangemaakt met nóg meer foto´s van de reis. Voor de liefhebbers.

www.flickr.com/photos/karinvandoorn

Liefs van ons, en doe het kalm aan. Het kan glad zijn.

Arjen en Karin

Truus

Wat een mooi avontuur, het is steeds prachtig en adembenemend om te lezen. Ik geniet met jullie mee en ben blij dat het goed gaat!
Prachtige herinneringen voor later en bijzonder!!!!
Vooral ook de schitterende kleurige foto"s maakt het geweldig om mee te leven.
Voor het vervolg ook veel goeds en liefs, Truus.

dineke en wim de lange

Dag Karin en Arjen,

Een berichtje uit het Vjenne.
Wat maken jullie ontzettend veel mee en wat zullen er een indrukken opjullie netvlies blijven. om nooit te vergeten. Hopenlijk komen er nog heel goede tijen voor jullie.
Echt bijzonder he, zo'n kerstman in de hete zomer. En dan zie je af en toe ook een afbeelding van een slee voortgetrokken door herten in de sneeuw. Wij zagen dit in Maleisie en Australie. Heel apart.
Hier gaat alles goed. We hebben een beetje een drukke tijd gehad. Onze kamer geschilderd en de vloer zou een onderhoudsbeurt krijgen.....wat uiteindelijk niet goed kwam, zodat er een totaal nieuwe vloer in moest. Wel mooi achteraf. Momenteel is Thijs in Californie bij Rik. Nu zij hier de kinderen van Bart en Ingrid. Trouwens, wij krijgen er als alles goed gaat 2 kleinkinderen bij. Eind februari verwachten Janneke en Rob hun 2e kindje en begin mei hopen Bart en Ingrid voor de 3e keer vader en moeder te worden.Erg fijn. Tot op heden gaat alles goed.
De sneeuw van de afgelopen week is vandaag helemaal verdwenen. Maar goed ook,want het was op sommige plekken spek-glad.
De kerstbomen staan hier en daar al weer in de kamers en de winkels zijn natuurlijk al "vol Kerst".
Waarschijnlijk zullen jullie wel heel bijzondedre kerstervaringen hebben. Elk land heeft zo zijn eigen cultuur.
Beste Karin en Arjen, wij wensen jullie daarom
GOEDE KERSTDAGEN en een GLOEDVOL NIEUWJAAR.

hartelijke groeten,
Wim en Dineke de Lange

masje westerbeek

Wij blijven ons verbazen over jullie avonturen.!!!!
Steeds weer nieuwe foto,s en verhalen. Blijf genieten.!
Veel liefs van de Putter nr. 3

René

Schitterend wat jullie weer schrijven en in beelden toevoegen.
Hier zitten we ook in de korte broek, maar dan wel vlak voor de open haard.
Het landschap is hier wit, de straten bij tijden glad, Sinterklaas weer het land uit en de kerstboom binnen gehaald.

Merry Christmas and a Happy New Year wordt jullie gewenst door jullie vader.

Masje westerbeek

Lieve Arjen en Karin

Wij wensen jullie gezellige feestdagen, goede kerstdagen en een gezond en gelukkig 2011! een hele andere manier van vieren....dit jaar. Een aantal weken lukte het niet om te "internetten" . Na heel veel gedoe werkt alles weer ( afkloppen...) en kan ik weer berichtjes versturen....Het gaat goed met ons, kinderen en kleinkinderen.....Wij wensen jullie weer alle goeds en....genieten!!! lieve groet, Huub, Masje

Nienke Aman

lieve karin &arjen de verhalen klinken erg aantrekkelijk en als je je ook nog een bedenkt dat wij hiero ingesneeuwt zijn mag je heel blij zijn met de inheemse tempraturen bij jullie!
Fijne kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar!!!!

Anita Berkel

Hoi Karin en Arjen, Wat is het toch leuk om elke keer weer een verhaal van jullie te krijgen en dan die geweldige foto's erbij, Prachtig !!!Jullie beleven en genieten er wat af. Blijf dat in 2011 ook gewoon door doen, genieten van alles om je heen, de mensen, cultuur, natuur en natuurlijk elkaar! Hele fijne feestdagen gewenst, Liefs Anita Berkel

janhein prinsen

hallo arjen en karin

prettige kerstdagen.en gelkkig nieuw jaar 2011

Sander

Hey homies!
Leuk weer die verhalen en geweldige foto's!
Karin je bent bijna blond! :O
Tot in april,
groeten Sander

wim en dineke de lange

Dag Karin en Arjen,

Geweldig om jullie belevenissen weer te lezen. Wat een ervaringen, om nooit te vergeten. Mooie plaatjes. Nog heel veel genoegen voor de komende tijd gewenst.
We gaan zometeen ja,ja, bloembollen poten. Door de vroeg invallende vorst en de nodige sneeuw was dat nog niet gebeurt. Als jullie 9 april terug hopen te komen zal het voorjaarsgroen al weer te zien zijn,.Heerlijk.

Lieve groet,
Wim en Dineke de Lange