Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Suriname here we are!

Suriname here we are!

Na de 5 dagen pure luxe zit er nog meer fijns in het vat! Peet en Marie komen aan in Suriname en wachten op ons in het apartement in Paramaribo!! Jippie gezellig!

We laten Peet en Marie vol spanning op ons wachten want wij hebben 10 uur vertraging op een vlucht van 2 ½ uur!!! Pfffff. Het vliegtuig is niet klaar en heeft een technisch probleem. Nou, maakt mij niet uit om ff te wachten hoor!Laat ze dat vliegtuig maar goed nakijken en zo nodig ook fiksen.

Na heel wat uurtjes wachten, vliegen we dan toch richting Suriname. Helaas zit het ons niet mee en wordt de landing boven Paramaribo afgebroken vanwege hele dikke mist. We vliegen door naar Frans Guyana en wachten daar gewoon nog ff 2 ½ uur tot we dan eindelijk verder vliegen. We komen aan met 10 uur vertraging maar dat maakt niet uit want Peet en Marie staan ons vrolijk op te wachten! He wat heerlijk om weer familie in je armen te kunnen sluiten! Goed idee van ze hoor, om deze kant op te komen.

We kletsen de volgende dagen flink bij. Wat wij hebben beleefd, en hoe het met iedereen gaat. We zijn helemaal weer op de hoogte. Maar vooral was het gewoon weer heerlijk samen zijn, fijne gespreken en genieten van elkaar en zo lekker vertrouwd.

We bekijken de stad Paramaribo. Leuk met houten huizen uit vroegere tijden. We bezoeken een paar historische plekken. Het is heel interessant om de geschiedenis te horen. Nederland en Suriname hebben een gezamelijke geschiedenis. Wel is het hier en daar plaatsvervangende schaamte hoor, als we horen van de slaventijd. Veel is er niet meer van de oude plantages en gebouwen over. Er zijn een aantal dingen die in ere zijn hersteld en worden onderhouden, maar dit zou naar ik denk veel meer kunnen zijn.

We boeken na veel rondvragen en uitzoeken een georganiseerde trip naar de regio Boven Suriname. Het is wel ff puzzelen want met de Kerst en Oud en Nieuw hebben veel mensen vakantie of zijn ze bijgelovig waardoor ze niet de binnenlanden in willen. Maar het is geregeld. We zitten in dus bus richting Brownberg. Wij met z'n 4-en en onze gids Orviel (door ons Orvelte gedoopt). Prachtig die jungle! Hoewel we het laaste stuk moeten lopen omdat de bus niet verder de berg op kan door de modder..... Maakt niet uit, draagt alleen maar bij aan het survival gevoel, hihi.

Peter en Marieke zweten zich helemaal rot en Marie moet overal plassen (wel goed water drinken zeggen wij elke keer, haha). Wij zijn al wat meer gewend aan de hitte, ook in de andere landen waren temperaturen boven de 30 graden niet vreemd.

We slapen 1 nacht op de Brownsberg. Hier slapen we in het slechtste bed ooit, niet bevordelijk voor onze rugkneusjes (ik Karin, en Marie). De jongens hebben een stabielere rug en hebben er minder last van.

We slapen ook nog 2 nachten op Knini Paati. Een heerlijke paradijs in de jungle! We delen een blokhut en kijken uit op de rivier. Echt een superplek. Dit is achteraf gezien ook het mooiste plekje van de weken in Suriname. We zwemen in de rivier en spelen vele potjes Kolonisten van Catan. En natuurlijk leren wij Peter en Marieke het kaartspel dat Arjen en ik al maanden spelen. Het heet Shit-Head en het gaat om de verliezer. Marieke is met vlag en wimpel veruit de grootste Shit-Head (sorry Marie). Later leren we dat dit in het Saramacaans Kaka Hedi (poep hoofd)heet. Dit is wel even komisch hoor, als een lokale mevrouw vraagt wat we spelen.

We huren later nog een auto en rijden heel Suriname rond. Eigenlijk ik Suriname 1 grote T-splitsing en heb je vrij snel alle geasfalteerde wegen gehad. Natuurlijk moet er dus ook zo hier en daar flink off-road gereden worden.......De jongens vermaken zich prima met de 3,7 liter Jeep Cherokee.....

We vieren Kerst lekker in ons hostel met zwembad en hebben niet echt een kerst gevoel dit jaar. Vreemd hoor, Kerst met meer dan 30 graden in het zwembad. We rijden nog een paar dagen rond. We bezoeken onder andere vogelplek bij uitstek Bigi Pan. Wauw, wat een prachtige vogels gezien! We doen een leuke tour hier en zien van alles, Rode Ibissen, Grote en Kleine Zilver Reigers, IJsvogels, Annie's, Kwaks, Donalds enzovoort.

'En dan ga je genieten man!' Dat is wat iedereen tegen ons zegt over Oud op Nieuw in de stad. Hetzou een geweldig feest worden in de binnenstad, met een soort knalmarathon. Wij houden echter niet zo van die drukte en checken in in Resort De Plantage. Met ons eigen setje vuurwerk natuurlijk!Heerlijk! Zo wil ik wel vaker Oud op Nieuw vieren hoor, zwembad, jacuzzi, wijntje en natuurlijk een lekkere warme nieuwjaarsduik, hihi.

Peter en Marie zijn inmiddels na 3 hele gave weken weer naar huis. Jammer hoor van ons mochten ze wel mee verder reizen maar jah dat wouden ze zelf niet. Nee moet weer naar mijn werk, moet naar de waterpolo, het huis moet geschilderd..... Pfff nou ja moeten jullie zelf weten popjes

Wink

Wij zitten nog ff een paar dagen in Paramaribo. Was niet de bedoeling. Durf het bijna niet te zeggen maar deze 2 doorgewinterde reizigers hebben het vliegtuig naar Belem Brazilie gemist..... Ja ja het ging niet om 1 uur PM maar om 1 uur AM. 'He, wat is het rustig hier op 't vliegveld?? Helemaal niemand. En de incheckhal zit ook nog dicht.......Arjen zullen we even bellen met de vliegtuigmaatschappij?'

Nou ja, toen zaten we dus nog hier. We hebben de tickets om kunnen boeken en niet zo veel bij hoeven te betalen. Gelukkig viel het mee maar was natuurlijk wel ff heeeeeel erg balen. Maar goed, we hebben ons er overheen gezet. We hebben deze 3 extra dagen gebruikt om nog ff lekker van het Surinaamse eten te genieten, uit te slapen, ff naar de kapper en het weblog bijwerken. Maar nog belangrijker: de route verder na Belem te bepalen. We wisten nog niet waar we na Belem heen zouden gaan en zouden dit op het vliegveld daar beslissen.Nu hadden we in eens 3 dagen niet veel te doen dus we zijn er uit. We vliegen van Belem Brazilie de volgende ochtend door naar Buenos Aires in Argentinie. Hier blijven we een tijdje de stad verkennen en vanaf daar willen we omhoog reizen naar Bolivia, Peru en Ecuador met als afsluiter de Galapagos eilanden.

En vaders en moeders we hebben ook maar ons retourticket naar huis geboekt! We weten nu toch ongeveer waneer we thuiswillen zijn voor de bruiloft van Jan Willem en Renate, dus keken we maar even naar rerour tickets. Nu zagen we een hele goedkope vlucht vanaf Ecuador en dachten we, nou ja, laten we dan maar boeken. Eerst nog een nachtje over geslapen hoor want het voelt wel heel definitief in 1 keer. Nog nooit deden we aan planning en nu weten we in eens ons eindpunt en retourdatum. Op 9 april 2011om 9.25u komen we op Schiphol aan!!

Tot dan!

Liefs Karin en Arjen

truus

Natuurlijk wist ik al een heleboel van jullie avontuur in Suriname. Geweldig!
Maar ik ken geen onderhoudender verslag-gever dan Karin van Doorn. Je kunt volgens mij zo bij een reis organisatie beginnen !
Op 't moment dat ik dit schrijf zitten jullie in het vliegtuig naar Belem; goede fijne reisdagen de komende tijd. En de Galapagos eilanden zijn bekend om de mooie , vele vogels!
H. groet, Truus

Henk Teunis

Hoi Arjen en Karin,
Terwijl ik dit schrijf "geniet" ik van mijn middagpauze met uitzicht op een druilerig Rijssen. Goh, mensen wat een avonturen/belevenissen en 'ontdekkingsreizen'. Jullie zien en maken meer mee dan wij in een heel leven! Fantastisch dat jullie jezelf in de gelegenheid gesteld hebben dit te ondernemen. Jenny en ik hebben jullie belevenissen met plezier gevolgd. "Einde in zicht" is natuurlijk wel relatief als nog bijna drie maanden kunt genieten en ontdekken.! Beste 'buurtjes' we wensen jullie nog veel reisplezier en geniet van de nog te bezoeken landen en elkaar.

Hartelijke groet,
Jenny en Henk Teunis.

Catlien

Nou, hier dan ook es een berichtje vanuit 'huize Besuijen'. Wij volgen jullie reisverhalen ook al vanaf het begin... en wat ben ik jaloers! ZO MOOI wat jullie allemaal beleven! Leuk is dat ik zelf op 17 jarige leeftijd ook naar Curacao ben geweest, 3 weken bij een vriendinnetje die daarnaartoe was geemigreerd. Jullie reisverhaal was dus best herkenbaar. Heel veel plezier komende maanden en hoogstwaarschijnlijk tot ziens op de bruiloft!
Groetjes van
Eline, Jille, Swen, Catlien en Niels

Sveta en Zjenja

Hallo Karin en Arjen,

Hoe gaat het met jullie?
Samen met Zjenja ben ik nu bij jullie ouders op visite.
Jammer dat ik jullie nu niet kan ontmoeten.
Samen met Peter en Marieke heb ik de foto's bekeken, erg mooi! Samen nog een hele goede reis en hopelijk ontmoeten we elkaar nog een keer in Belarus.

Groeten Sveta en Zjenja