Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Boliviaaaaa!!!

We lopen wat achter met weblog verhaaltjes dus daarom nu even met terug werkende kracht onze Bolivia avonturen. In Bolivia was zo sloom en onstabiel internet dat jullie dit nu nog te goed hebben.

Ja, daar zitten we dan in de super de luxe nacht bus van Salta naar de grens met Bolivia (Villazon). Zo'n luxe nachtbus hebben we nog nooit gehad. Full cama noemen ze dat, stoelen kunnen helemaal achterover en we kregen een dekentje!! Wauw luxe maar daarbetalen we dan ook voor hoor. En jaja, wisten wij ook niet maar we kregen een maaltijd! Wij net dikke pizza zitten eten voor dat we instapten!! Haha, maar jah wij Nederlands als we dan zijn slaan een maaltijd ook niet af, kom maar op en schuif maar door!

De grens is altijd afwachten en ook wel een beetje spannend. Je weet nooit wat ze allemaal van je willen. De grens zit helaas nog dicht om 6 uur 's ochtends, uurtje wachten dan maar. We staan wel mooi vooraan in de groeiende rij wachtenden. Voorons een gezin uit Boliviaof Argentinie(weet ik niet zeker) maar ze komen het land niet in, er is iets niet goed met hun paspoort!!!! Nou ja dan wij dus, Europees paspoort heeft zo zijn voordelen! 2 dikke stempels erbij en we zijn Argentinie uit! Makkie was dat, nu nog Bolivia in..... Lekker Boliviaaans is het de laaste uren al geworden, dametjes in klederdracht, rotzooi op straat, krakemikkige huisjes en veel mutsen en wollen kledingverkoop. Ook het douane hokje is lekker Boliviaans en logisch. Not dus. Ze hebben 1 hok met 2 balies voor het land in en uit en dan 1 kleine deur waar idereen dus in wil!! Pfff vrouwen met heel hun maandelijkse boodschappen op de rug, backpackers met hun hebben en houden. Maar 't is 1 stempel en een formuliertje invullen en we zijn binnen!! En het kost ons niks!! Heel fijn. Als we een VS paspoort zouden hebben was dit wel anders, die betalen maar liefst 135 US dollar!! Bolivia en de VS zijn niet echt dol op elkaar, lang leve de erfenis van George Bush.

Van de super de luxe bus stappen we dan nu in de meest lokale bus die er maar is, of nou ja, er is eigenlijk niet anders...... We zitten tussen de heerlijk ruikende Bolivianen en de ramen kunnen niet dicht maar geeft niet, we wilden avondtuur en tis hier helemaal niet koud hoor!! Brrrrr.... We zijn gelijk in Bolivia zoals je dat zou verwachten. Prachtige vrouwen in klederdracht, lange vlechten, bolhouden, gekleurde draagdoeken. Maar ook onverharde wegen, rommel op straat, armoedig, oude stinkbussen. Maar hé, we zijn in Bolivia!

We pakken dus een oude stink bus richting Tupiza, klein stadje paar uur over de grens. We komen door prachtige landschappen over de hobbel weg en door mooie kleine dorpen van slechts een paar huizen en een paar lamas!! Jawel, lamas!! Wat een leuke beesten. We komen er achter dat heel Bolivia aan baños naturales doet!! (wc op straat) Pfff het stinkt overal naar pies. Als een kind moet plassen dan trekt moeders gewoon de broek naar benenden en plassen maar, leuk naast waar jij staat. Nu moet ik zeggen dat wij in dit land ook erg fan zijn van baño naturales. Tsja sorry, maar het santirair laat erg te wensen over.

We komen na een prachtige rit heerlijk ruikend aan in Tupiza. We hebben een hostel geboekt via hostelbookers online en ze verwachten ons dus al. Ons kamertje met mega bed en 5 dekens is heerlijk. We hebben ook een privé badkamer, jaja wij doen ook wel eens luxe! Maar je kan bijna op de wc gaan zitten douchen zo ruimtelijk is het,alles zeik-nat maar wel lekker warm.
We tjekken het dorp uit, genieten van een leuke wandeling in de omgeving. Hier ontdekken we ook wat ze doen met het afval uit het dorp. Rafijn na rafijn ligt vol..... veel plastic en ja dat vergaat niet in de natuur. Gelukkig houden ze het wel bij 1 stuk van dit mooie gebied en zijn we er met iets minder dan 10 minuten door. De rest is prachtig!
Boliva staat bekend om zijn mega grote zout-vlaktes en de tour die hier heen gaan, natuurlijk willen wij dit niet missen en gaan op zoek. We zitten in Tupiza goed met een tour boeken naar deze zout-vlaktes. Op elke hoek van de straat zit een touragency. Wij boeken bij ons hostel een 4x4 tour van 4 dagen met driver en eigen kok voor 4 personen, nu maar afwachten wie die andere 2 zullen zijn.

Wordt vervolgd......

PS Alie, superbedankt voor de extra fotoruimte!! Dankzij Alie weer meer foto´s! Bedankt!!

Liefs Arjen en Karin

renate

He liefjes, prachtige foto's, de grapjes vond ik errug leuk,ha,ha. Zou graag een mooie foto van jullie reis aan de muur zien hangen, prachtige vogels en adembenemende landschappen !! Maar ja, met zo'n goede fotograaf kan ook niet anders. Nou, wij gaan weekend houden, jullie nog heel veel plezier en tot een volgende keer, oooooeeeeeeeeeee nog even en dan zien we jullie weer, yes, kussie Renate