Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

De Galapagos zijn écht wel te gek!

Toen we drie maand geleden onze initiary definitief dicht timmerden, wisten we al dat we graag met een weekje Galapagos wilden afsluiten in laatste land Ecuador. Schreeuwend duur maar ook écht te gek, dat is in het kort zo'n beetje het imago van de Galapagos eilanden. Voor wie geen idee heeft waarover we het hebben, even wat -met dank aan Wikipedia- achtergrondinformatie: geologisch gezien jong (slechts een paar miljoen jaar oud), zijn de eilanden van vulkanische oorsprong. Ze liggen ongeveer 1000 km. uit de kust van Ecuador ter hoogte van de evenaar, en 't zit is er bommetje vol met unieke flora en fauna. En daar houden wij van!

Je mot er met het vliegtuig naar toe, want er zijn geen veerbootjes en ook zwemmen is een beetje ver. Als je er eenmaal bent, heb je de keuze om een van de drie bewoonde eilanden te bezoeken óf je boekt een tour op een cruise-schip. Dit laatste geniet bij veel mensen de voorkeur, omdat je dan de mogelijkheid hebt om ook andere, niet-bewoonde eilanden te bezoeken waar nog meer natuurschoon is te vinden dan op de bewoonde eilanden. De dieren die op deze eilanden te vinden zijn, behoren tot de meest aparte ter wereld en zijn vaak 'endemic'. Dit betekent dat ze alleen op de Galapagos te vinden zijn, nergens anders. En door het gebrek aan natuurlijke vijanden, zijn ze niet bang voor ons mensen.... Leuk, want dan kunnen we lekker dichtbij komen!

In Quito (hoofdstad van Ecuador) besteden we een middag aan het zoeken naar een geschikte last-minute cruise aanbieding. We kiezen uiteindelijk voor een bootje in een iets luxer segment dan we gewend zijn gedurende deze backpackerreis, op papier lijkt het een goede aanbieding. Tijdens de cruise komen we erachter dat we verreweg de beste prijs van iedereen hebben betaald, altijd lekker om dit te ontdekken! Er zit een Amerikaans stelletje op de boot die de cruise zes maanden geleden via internet heeft geboekt, en die betalen het drievoudige..... Oops, sorry guys!

We kunnen er kort of lang over doen, maar de cruise was echt fantastisch. We hoppen van het ene naar het andere eiland: Santa Cruz, Santa Fe, Española, Floreana en we sluiten af met North Seymour. We zien een portie wildlife waar je niet goed van wordt, en allemaal van zeer dichtbij: pinguins, haaien (waaronder de hammerhead shark!), land- en zeeschildpadden, hagedisjes, de meest bijzondere vogelsoorten, roggen, een strand vol zeeleeuwen, land- en zeeleguanen, krabbetjes etc. etc. Ik zou zeggen: check de foto's! Ook de luxe van het cruise-schip viel bij ons in goede aarde; heerlijk eten, een fijne kajuit met privé-natte-cel, een ruim zonnedek bovenop en elke keer als we van een excursie terugkwamen stond Meneer de Ober met een drankje en hapje klaar. Leuk van 'em!

Na de cruise hebben we nog niet genoeg van de eilanden (had ik al gezegd dat het er ook heerlijk zonnig en warm was?) en we nemen de speedboot richting eiland Isabela. We bellen de mevrouw van de vliegtuigmaatschappij op, en verzetten kosteloos het ticket. Doe maar vier dagen later! Op Isabella kunnen we lekker onze gang gaan, ook wel weer fijn na vijf dagen in een tourgroepje te hebben gespendeerd. We wandelen wat, maken twee duiken en snorkelen alsof ons leven er vanaf hangt. Nieuwe hobby erbij: snorkelen! Je springt de azuurblauwe zee in vanaf de aanlegstijger, en binnen een uur zie je zes zeeschildpadden en een white-tipped reef shark, en zit je minutenlang met een zeeleeuw te dollen onder water! Die beesten zijn enorm speels, echt erg grappig! Ons nieuwste favorietste zeedier everste-ooit-wel: de zeeleeuw.

We laten het hierbij, ik zou zeggen geniet van de foto's en filmpjes. We zitten inmiddels weer op het vaste land en genieten van de.............. regen! (Jeetje, het regent hier echt de hele dag al pijpestelen!)

Liefs van Arjen en Karin

truus

Ja, wat zul je nu van deze belevenis nog zeggen...
Net een droom.

Als jullie nog een keer gaan, ga ik mee. !!!!!!!!!!!

Maar om van het verhaal mee te genieten vanuit Nederland is al fantastisch. Ik vind die ene schildpad het leukst...... Tot weerziens over 10 dagen, lieve groet, Truus

Nienke

Na alle belevenissen ziet jullie unieke galapagos avontuur als afsluiter er uit om erg jalours op te zijn Wat een mooie foto`s dieren en natuur. Take care en tot snel

René

Ja, als moeders gaat dan moet ik natuurlijk wel mee. Is echt geen straf hoor.
Hou al het moois in gedachten en sluit het samen op een passende wijze af.
We zien elkaar gauw.

See you

René

mia

Eerst even kennismaken. ik ben de vrouw van Kees en heb eerder al een en ander gelezen. Geweldig herkenbaar wat jullie steeds schrijven, het grijpt me ook aan, herinneringen aan landen en plekken, waar ik ook was met Kees (1973).
De verhaaltrant is ook erg leuk en vaak komisch en de foto's zijn ook schitterend. Prachtige afsluiting de Galapagos. En wat een prachtig geheel van verhalen en foto's om op later op terug te kijken.
Ik wens jullie een goede reis terug en in het vliegtuig mag je weer Nederlands spreken als je iets moet vragen !!!

simone

Hee Arjen en Karin

Het einde is nu echt in zicht..:-(
Maar ik wou effe zeggen dat ik nu emailadres heb.. simonewiefferink@live.nl.. ja euhm voor.. als je bloemenenzo wil bestellen.. dan kun je daar mailen of natuurlijk ktje na de winkel komen..;) een hele goede reis gewenst.. en tot snel live..