Arjen, Karin, Loek en Suus op avontuur

Ik niet spreken Spaans, jou dan?

Hallo fijne familie en vrienden in het verre buitenland!

Ja, ik kan nu zeggen dat ik jullie allemaal al best aan ´t missen ben!! Ik had vandaag gewoon wel zin om is bij iemand op de koffie te gaan maar jah, al m´n familie en vrienden zitten in ´t prachtige, wonderschone Nederland! En hier in onze Guatemalteekse straat heb ik nog niet zo veel koffie adresjes……

We zijn inmiddels al weer 3 weken bij ons gastgezin in San Gaspar in de kost. Onze Spaanse lessen (40 uur) zitten er alweer bijna op, vrijdag en maandag nog les en dan moeten we de basis principes kunnen…… Haha, nou das nog niet echt zo hoor! We kunnen ons wel beter redden bijvoorbeeld op de markt en in het restaurant. Ook kunnen we onze Guatemalteekse moeder al goed verstaan. Zij is lerares en wil ons graag helpen met het Spaans leren en spreekt voor ons heel duidelijk en langzaam. Ons gezin is een superlief en leuk gezin. Vader en moeder met 2 dochters Mecedes en Lina (11 en 9) en een zoon Ramiro (14jaar). We hebben een leuk klein kamertje op de 2e verdieping tot onze beschikking gekregen. Verder is het gewoon heel leuk om eens mee te maken hoe een Guatamalteeks gezin nou woont, werkt en leeft. Het is wel een gezin dat het redelijk goed heeft, voor Guatemalteekse begrippen dan. Er zijn hier ook gezinnen die onder een golfdakje wonen, en koken op een kampvuurtje. Zijn wij toch wel erg blij met ons fijne dak boven ons hoofd en stromend water.

Afgelopen weekend zijn we een weekendje naar het strand geweest. Twee-en-een-half uur in een klein busje, wéér met je benen in je nek, en toen waren we in Monte Rico. Dit is volgens onze reisgids DÉ badplaats van Guatemala. Zeker was het een leuk weekend, maar DÉ badplaats was voor ons gevoel een beetje een veredeld Lage Veld…… (voor diegene die niet weten wat het Lage Veld is…… dit is een soort zandafgraving waar je toevallig ook kan zwemmen). Zegt genoeg denk ik over DÉ badplaats van Guatemala. We hebben wel heerlijk gezwommen in het zwembad van ons hostel, lekker weer bijgebruind en vooral lekker westers gegeten. Hamburgers en Pizza´s!! Onze Guatemalteekse moeder kookt prima hoor, maar wel héééééél Guatemalteeks. Dus veel bonen en ei, gebakken, gekookt of geklutst, en of course bij alles lekkere droge tortilla!!!

Deze week zijn we ook begonnen met lesgeven aan de kindjes hier op de middagschool. We geven les met handen en voeten en met de pas geleerde woorden en zinnen. Gelukkig zijn de kindjes heel behulpzaam en willen ze ons ook wel helpen met het Spaans, zo nu en dan verbeteren ze ons dan ook graag of moeten ze alleen maar heel hard lachen om onze fouten, hihi echt leuk hoor!!! We geven Engelse les en op woensdagmiddag is er creatieve middag. Er komen dan ongeveer 25 kindjes, lekker een paar uurtjes knutselen! Deze week hebben we met de kindjes maskers gemaakt, vonden ze super leuk! Gisteravond hadden we ook een uurtje volwassenen Engels. Er staat 18 man op papier, maar er waren er 12. Gelukkig, want 18 is wel heel veel hoor. We hadden ons goed voorbereid en wat dingetjes bedacht, gelukkig ging het heel soepetjes. De volwassenen willen graag Engels leren en zijn erg gedreven. Ze waren ook heel geduldig met ons Spaans, en wij weer met hun Engels! Dit klasje is 3 weken geleden begonnen en de vrijwilliger die deze mensen les gaf gaat weer naar huis. Wij hebben het voor de komende weken van haar overgenomen. Zij kon vloeiend spaans, wij iets minder…… Maar het was erg leuk en ze zijn nog zo beginnend in hun Engels, daar redden wij ons nog wel mee. Tellen tot 20, de dagen van de week, klokkijken, werkwoordjes ´to be´ en ´to have´, dat soort oefeningetjes

Verder is het hier heel gezellig met de rest van de vrijwilligers Jeske, Martijn en Marije. We vermaken ons prima! We gaan af en toe voor een cappuchino of skype even met de chickenbus naar Antigua. En aanstaand weekend gaan we weer een uitstapje maken, dit keer naar Lake Atitlan! Hiep hoi, weer met een mini busje!

Tot de volgende keer,

Groetjes van Arjen en Karin

P.S. Wil je ons straatje en huisje bekijken? We hebben een filmpje online gezet op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=QVA8wgL4UN0 . Wel een beetje blubber-de-blubber kwaliteit maar de internet verbinding hier is net zo stabiel als een gemiddelde Guatemalteekse chickenbus, dus ik heb hem erg moeten verkleinen helaas.

Remco

Maar de vraag is nu: geven jullie 12 man Engelse les, of hebben jullie 12 docenten Spaans voor jezelf geregeld? ;)
Slimme actie hoor.
Veel plezier met alle minibus-reisjes. Ik ga binnenkort naar Lowlands met de vpro, en daarna een weekend naar Riga met mijn Letlandse en Franse collega's. Dat jullie niet denken dat wij hier in Nederland stil zitten!
Los ballos.
Hastaluego.
Tot de volgende villa.

Sander

He friends,
Jullie vergeten hoe leuk het lage veld kan zijn!
Ben blij dat jullie het naar de zin hebben, en dat slapen op een klein bedje/met je knieen in je nek reizen/droge tortilla's eten zal toch bij het backpacken en guatemalteekse leven horen.
Straks hopelijk wat comfortabeler in het huisje van de leidster van het project.
Leuk filmpie ook. (alleen hoe moet mijn moeder die nu openen, snapt ze niet hoor)
De grussn.

Jesmin

Ola Karin en Arjen,

Wat leuk om te lezen allemaal zeg!! Zo te lezen gaat het allemaal prima daar.. Wat leuk dat jullie zelf ook les geven zeg. Heel knap.
Dat filmpje is ook erg leuk, heb ik dr meteen een beeld bij, super!!
Nou geniet er van samen, ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal.
Groetjes Jesmin

truus

voor het eerst weer wonen in een echt huis, met een gezin; dat is weer eens een nieuwe ervaring.! Ook ik heb wel zin om even met je koffie te drinken, Karin !
Ik denk veel aan jullie en ben blij dat het goed gaat.
Dat filmpje is een leuk idee, zo helpt het ons nog een beter beeld te vormen. We vinden het altijd fijn iets van jullie te horen.
veel liefs een een hartelijke groet.

truus

Karin , ik vergat nog te zeggen dat je verhalen steeds leuk en humoristisch zijn, super !

Janny

Hai Karin en Arjen, met veel plezier volg ik jullie reisverslag. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op wat jullie allemaal zien en meemaken, het lijkt me geweldig!!!!! Heel veeeeeeeeeeel plezier en lieve groetjes, Janny

ellen

He luitjes,goede ontwikkelingen zo te lezen! heerlijk om jullie koppies zo nog even voobij te zien komen want...wij beginnen jullie nu ook echt te misen hoor!
heel veel liefs van alle 3